Jag bor i bostadsrätt, och min granne som bor ovanför har tre barn, som är högljudda. Jag har pratat med grannarna utan resultat, vad ska jag göra?

Hej,

Jag bor i en bostadsrätt och våra stadgar säger att medlemmarna ska kunna förvänta sig lugn och ro mellan 22-09.

Min granne ovanför låter sina barn springa barfota på trägolv klockan 6 varje morgon - året runt, helgdagar, vardagar - alltid.

Dialog har försökt föras. De har blivit ombedda att lägga in mattor för att dämpa ljudet men fått till svar att "det inte är snyggt". Inga textiler såsom gardiner eller annat, finns i lägenheten. Huset är byggt på 40-talet och har trägolv och är lagom lyhört.

Det började för 5 år sedan, nu har de samlat på sig TRE barn där ingen får tillsägelse att sluta springa utan de tillåts leva rövare dygnet runt. Det blir tyst först efter 20 på kvällen när de slocknar men jag kan vara säker på att jag blir väckt kl 06 oavsett om det är lördag eller måndag.

De har struntat i allting och hävdar att det "inte går" att få barnen att inte springa. Ibland hör jag rentav pappan uppmuntra springet genom att leka monster och få barnen att springa gallskrikandes ifrån honom. Dagtid är detta okej, men tidigt vareviga morgon - jag fick ta in på hotell i min egen stad en gång för att kunna sova ut inför en viktig jobbintervju.

Det talas ju alltid om att barn "ska få" springa och att musik inte tillåts och så vidare. Men om det står i stadgarna att det ska vara lugnt och någon ignorerar detta - ska jag bara acceptera detta?

Det är så man mister förståndet att behöva lyssna på detta.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom vad man som bostadsrättsinnehavare har för skyldigheter gentemot sina grannar samt ge råd om vad du kan göra nu.

Vad har man som bostadsrättsinnehavare för skyldigheter gentemot sina grannar?

Det framgår av 7 kap 9 § 1 st Bostadsrättslagen (här) att man som bostadsrättsinnehavare är skyldig att inte utsätta sina grannar för störningar som inte "skäligen bör tålas".

När man bor i bostadsrätt regleras många centrala frågor i föreningens stadgar. I stadgarna framgår ofta att bostadsrättsinnehavarna ska iaktta gott uppförande och visa hänsyn. I ditt fall framgår det av föreningens stadgar att det ska vara lugnt mellan klockslagen 22-09.

Avvikelser från gott uppförande, t ex ofta förekommande bråk, skrik eller hög musik, utgör störningar. I ett flerfamiljshus får man acceptera vissa störningar, exempelvis enstaka fester med hög musik.

Vad du kan göra nu

Eftersom du har pratat med grannarna utan resultat rekommenderar jag att du vänder dig till bostadsrättsföreningens styrelse. Du kan även skriva upp vilka dagar/tider du upplever störningar, och visa dessa anteckningar för bostadsrättsföreningens styrelse.

Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare