FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/01/2019

Jag betalde parkering med fel app!

Hej.

Jag har erlagt parkeringsavgift i fel parkeringsapp. Där jag stod parkerad på klarabergsviadukten i Stockholm. Jag betalade med Stockholms stads app betala P. Fick kontrollavgift av Europark för att jag använt fel app. På den aktuella ytan skulle man betala med easypark.

Jag tycker denna konstruktion är rättsosäker. I princip kan ju markägaren besluta om att en P-app ska sluta gälla och ersättas med en annan app över en natt. Konsekvensen av en sån ändring skulle ju bli att de som är vana att parkera på ett visst ställe kommer betala med fel app och det är super enkelt för den som vill dra in stora kontrollavgifter att utfärda dessa på bilister som använt fel app.

I mitt fall har jag betalat parkeringsavgift. Det rimliga borde ju vara att de olika apparna kan samarbeta med varandra och reglera ev. avgifter som kommer fel, om man kan belägga att man betalt.

Vad gäller egentligen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När du ställer dig på en parkeringsplats ingår du ett avtal med markägaren om att betala för tiden du parkerar. I avtalet ingår även hur parkeringsavgift ska erläggas.

Nuförtiden sker betalning ofta med hjälp av en app, tidigare var det genom betalning i en parkeringsautomat. De appar som används är i regel fristående företag som markägaren köper en tjänst av (dvs. tjänsten att företaget bakom appen ska sköta betalningen). Det finns därav ingen möjlighet att tvinga de olika apparna/företagen att samarbeta med varandra. Genom att betala till fel app har du inte fullföljt din del av avtalet (dvs du har inte betalt för din parkering genom det avtal du har med markägaren). Förfarandet går att jämföra med om du skulle lägga pengar i fel parkeringsautomat och inte betala för din parkering till rätt företag.

I teorin har du rätt i att en markägare "över en natt" kan byta app. Men i sådana fall måste vederbörande givetvis skylta om det tydligt. Även om du är van att alltid betala med en app kan det vara en god idé att kontrollera vid infarten eller på skyltar om vilken app och zon som gäller. I praktiken torde det dock vara ovanligt att en markägare byter app ständigt, för att profitera på felparkeringsavgifter. Dels är markägaren i regel bunden en längre period av sitt avtal med app-företaget, dels kostar det att skylta om parkeringsplatsen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare