Jag är 16 år, får jag köra någon sorts moped utan körkort?

Hej!

Jag undrar vad för slags fordon jag kan köra som 16 åring, född 2002, utan något mopedkort (varken klass 1 eller klass 2). Har hört att man kan köra vissa mopeder med endast tillstånd, undrar även vad som menas med det.

Kan jag köra en honda MT50 utan körkort? Isåfall vilka regler gäller då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När Sverige gick med i EU så förändrades, bland annat, vissa regler gällande mopeder. Jag förstår att det kan vara förvirrande att veta vad som faktiskt gäller så nu ska jag enkelt försöka redogöra för det här nedan. Aktuella regler finns i Körkortslagen (KkL) och i Lagen om vägtrafikdefinitioner.

Mopeder som alltid kräver körkort

Klass 1 moped, är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul som är konstruerat för en hastighet av högst
45 km/h. Den måste ha registreringsskylt och vara trafikförsäkrad. Du måste ha fyllt 15 år och ha ett AM körkort för att få köra ett sådant fordon. (2§ Lagen om vägtrafikdefinitioner, 2 kap 1 § och 2 kap 5 § KkL)

Mopeder som kan kräva körkort, men inte alltid.

Klass 2 moped, är en moped som är konstruerad för en hastighet av max 25 km/h. Den behöver inte ha en registrerigsskylt. Den får köras av en person som har fyllt 15 år. AM körort, traktorkort eller annat förarbevis behövs för de personerna som fyllde 15 år efter den 1 oktober 2009 för att få köra dessa mopeder. De som fyllde 15 år innan det här datumet får köra klass 2 mopeder utan körkort. (2§ Lagen om vägtrafikdefinitioner och 2 kap 3 § KkL)

Äldre 30 moped, även kallad "30-moppe". Det är en moped som godkänts enligt de gamla reglerna som numera också räknas in i gruppen klass 2 mopeder. Samma regler för körkort gäller därför även dem.

Får du köra en Honda MT50 utan körkort?
Du får tyvärr inte köra någon moped alls utan körkort eftersom du fyllde 15 år efter den 1 oktober 2009. Vill du läsa mer om regler gällande körkort och mopeder så kan du kolla på transportstyrelsens hemsida här.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga annars är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss!

Sandra LundinRådgivare