FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/03/2022

IVF efter avliden partner?

Hej, min syster och hennes man ville göra ivf behandling, då han var svårt sjuk i cancer. De hade bokad tid för det i februari -22, men blev framflyttat pga covid. Hon hann börja hormonbehandling nu i mars-22, men han avled innan behandlingen var klar. Finns det någon möjlighet att hon kan få göra den ändå? Kan man göra ett undantag där, eftersom den blev framflyttad (mot deras vilja), eller pga att hon börjat behandlingen då han levde? Kan hon annars "begära ut" spermierna till t.ex. Danmark och få gjort behandlingen där? De ville båda mkt gärna att detta skulle bli gjort.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avliden donator/partner

Spermier från en avliden donator får inte användas vid insemination (6 kap. 4 § lagen om genetisk integritet m.m.). Det spelar ingen roll om dödsfallet inträffat före eller efter donationen (se prop. 2001/02:89 s. 64) och man tar inte heller hänsyn till att samtycke fanns. Med andra ord är det tyvärr inte möjligt att fullfölja IVF-behandlingen i Sverige. Det ska tilläggas att detta är något som har diskuterats och kritiserats, just eftersom det i många fall kan leda till orimliga och oskäliga konsekvenser.

Danmark har en klart mer liberal lagstiftning beträffande detta och det är således möjligt att göra IVF där även om den ena partnern är avliden. Huruvida man har rätt att begära ut spermierna från den svenska mottagningen/kliniken beror dock på det avtal som har undertecknats i samband med behandlingens början. Möjligheten finns, men utan att veta vilka villkor som har undertecknats så går det tyvärr inte att ge ett helt klart svar på om det i ert fall går att "begära ut" spermierna för att sedan göra behandlingen utomlands. Mitt råd är därför att din syster vänder dig till den aktuella kliniken och ser om det är möjligt.

Om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare