FrågaFAMILJERÄTTFaderskap13/09/2017

IVF-behandling i Danmark efter att mannen har avlidit

Hej, min pappa gick bort i torsdags. Han och hans fru har gjort IVF i Danmark i somras. Det har inte "fastnat" men hon har 2 ägg kvar och redan betalt för de behandlingarna. Min pappa skrev på papper om samtycke innan första ivf behandlingen då de var gifta. Kan han bli juridisk far till det barn som eventuellt kommer från behandling 2+3 trots att han gått bort. Då han skrev på papper för alla tre behandlingar,

Hälsningar Linnea

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är lagligt i Danmark för en hustru att använda sin mans sperma efter hans död om han har samtyckt till det. Det som gör det lite osäkert är hur långt det här samtycket sträckte sig. Det han skrev under och samtyckte till kan nämligen begränsa användandet, till exempel kanske han inte ens samtyckte till användning efter sin död eftersom han själv ville kunna vara pappa till sina barn. I samtycket kan även finnas en tidsbegränsning, vilket inte direkt är problemet här men ändå är viktigt att ha i åtanke.

Mitt råd är att höra av sig till kliniken så kan de hjälpa er att se över avtalet, hur långt samtycket sträcker sig och hur det sammanfaller med gällande lagstiftning. Av vad jag kan se finns det inget lagligt hinder mot att använda sperman, men samtycket kan sätta stopp för det.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare