Investeringsbedrägeri

Blivit lurad av företag gällande investering i Bitcoin,får ej tillbaks pengarna.Är det möjligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Väldigt tråkigt att få läsa att du inte har fått dina pengar tillbaka, men jag hoppas att mitt svar nedan kan vara till hjälp för hur du ska tillväga.

Bedrägerier regleras i Brottsbalkens 9 kap.

Om det företaget har lurat dig gällande investering i Bitcoin, så kallas det för investeringsbedrägeri, och det är olagligt enligt 9 kap. 3 § andra stycket brottsbalken. Investeringsbedrägeri kan bedömas som grovt bedrägeri.

Jag skulle rekommendera att du först ringer till din bank. Det kan vara så att din bank kan stoppa transaktionen om de har möjlighet. Sedan ska du göra en polisanmälan genom att ringa 114 14. Du kan alternativt gå till en polisstation. Du ska även avbryta all kontakt som du har med det företaget, även med personer som säger att de kan hjälpa dig att få dina pengar tillbaka.

Ditt ärende kommer att undersökas hos banken och hos polisen. Sedan får du svar om du kan få pengarna eller inte.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rahime DumanRådgivare