Internetbedrägeri

Jag har blivit lovad ett lån, men inte fått det har betalat in ca 42000kr. Och nu vill dom ha 15000kr till. Jag har betalat till en i Benin [ Afrika]. Har kontakt med flera stycken på datan som har lovat mej lånet. Det jag vill är att få tillbaka mina pengar som jag har betalat in. Hur gör jag mvh A-L

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr så låter det som om du blivit utsatt för s.k. "african scammers", dvs. afrikanska bedragare vars jobb är att försöka lura folk på pengar världen över genom diverse löften. Det jag rekommenderar dig att göra är att kontakta din bank och berätta om situationen och se om det finns något att göra, och slutligen upprätta en polisanmälan där du beskriver händelseförloppet. Det kan du antingen göra över telefon eller genom en form över nätet.

Tyvärr finns det inte mycket annat att göra vad jag vet. Om du möjligtvis har tecknat någon försäkring som hjälper dig i sådana här fall skulle det antagligen vara klokt att se vad försäkringsbolaget har att säga.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare