Internationellt arv

Hej,

Vår far har nyss avlidit. Han var svensk medborgare (ej dansk), utvandrad till och bosatt i Danmark samt gift med en danska. De har inga barn tillsammans. Änkan har inga barn sedan tidigare. Hennes enda levande släkting är en kusin. Min far har fyra barn (jag och mina helsyskon) från ett tidigare äktenskap i Sverige.

All egendom (hus, fritidshus, bil) ägs av änkan. Min far har dock svenskt bankkonto i Sverige med en del pengar på och ev aktier.

Visst måste en bouppteckning göras i Danmark? Har vi barn ngn arvsrätt efter vår far?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vad gäller bouppteckningen stämmer det att den ska göras i Danmark enligt dansk lagstiftning, enligt ny svensk lagstiftning från 2015 här.

Som bröstarvingar och särkullbarn har ni direkt arvsrätt från er far. Det betyder att ni fyra får ut ert arv direkt, se 3 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB). Arvet består av hälften av din fars egendom, se 3 kap. 2 § ÄB. Hans fru får den andra hälften. Då inte hon har några närmare efterlevande släktingar än en kusin skulle hennes arv gå till allmänna arvsfonden enligt svensk rätt. Jag kan inte svara på vad som gäller enligt dansk rätt. Om ni vill ärva henne också rekommenderar jag att hon upprättar ett testamente där ni får rätt till hennes arv också.

Hoppas du fick svar på dina frågor! Annars är du välkommen att ringa in till oss eller använda dig av någon av våra andra tjänster!

Vänliga hälsningar,

Greta ApelmanRådgivare