FrågaSKATTERÄTTArvsskatt30/11/2017

Internationell arvsskatt

Hej, Jag är svensk medborgare men bor i Spanien sedan mer än 10 år, jag arbetar och är skriven här. Vad jag undrar är hur/var arv från avliden (Svensk medborgare) i Sverige beskattas i detta fall.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Sverige och Spanien är båda medlemmar i den Europeiska Unionen (EU). Mot bakgrund av detta finns svaret på din fråga att hitta i Europaparlamentets och rådets förordning nr 650/2012. Förordning nr 650/2012 behandlar nämligen successions/arvsfrågor mellan länder som är medlemmar i EU. Enligt artikel 21 (sida 14 i dokumentet) i denna förordning ska lagstiftningen i det land där arvlåtaren har sin hemvist vara den som tillämpas vid arvsfördelningen.

Av din fråga framgår det att den avlidne har sin hemvist i Sverige, vilket innebär att svensk lagstiftning ska tillämpas. I Sverige betalar man ingen arvsskatt. (Inkomstskattelagen 8 kap. 2 §). Detta innebär att du inte kommer att behöva betala arvskatt i Sverige. Om du däremot väljer att sälja det föremålet som du har ärvt och du lyckas göra en vinst på grund av det så kommer du nog att behöva betala skatt på vinsten enligt de skatteregler som finns i Spanien.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare