Internationell arvssituation

Gift man som lever i Österike. Har 2 myndiga barn i Sverige.

Mannen går bort. Hur ser arvsrätten ut? Ärver barnen hans del direkt eller har kvinnan som han var gift med rätt till hans del så länge hon lever?

Kvinnan i fråga har inga barn. När hon går bort, kan hans barn ärva något?

Enligt rykte ska det finnas saker av värde som han har anskaffat en gång i tiden men som hon har i sina ägor nu. Vad säger det Österikiska lagen om det? Eller gäller den svenska lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till oss här på Lawline med din fråga!

Mellan två EU länder som Österrike och Sverige så ska i regel den Europeiska arvsförordningen tillämpas för att fastställa tillämplig lag, förutsatt att den avlidne gått bort efter den 17:e augusti 2015. Enligt förordningen är det den avlidnes hemvistland vars regler ska tillämpas, och i ditt fall kommer således österrikisk lag tillämpas. Om personen å andra sidan avlidit före den 17:e augusti kommer istället äldre österrikiska internationella privaträttsliga regler att tillämpas, men utifrån din fråga kan jag inte se annat än att österrikisk arvslag alltjämt kommer att tillämpas.

Att vidare redogöra för innehållet i den österrikiska arvsrätten, eller utländsk rätt överlag är tyvärr sådant som inte ryms inom gratisrådgivningens ramar. Men efter en översiktlig granskning tycks det ändå stå klart för mig att situationen är som sådan i Österrike att särkullbarn alltid har rätt att få ut åtminstone hälften av sitt legala arv i det fall föräldern genom testamente testamenterar hela sin kvarlåtenskap till exempelvis sin nya make/maka. Men för övriga frågor, samt för mer säker och ingående information om den österrikiska arvsrätten vill jag råda dig att du vänder dig till någon med särskild sakkunskap inom området. Den Svenska ambassaden i Wien torde kunna hjälpa dig med att söka efter en lämplig österrikisk advokat/jurist på området.

MVH

Anton PeterzénRådgivare