FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/05/2019

Interimistiska åtgärder vid risk för bortförande av barn

Efter flera år i ett giftig förhållande jag vill skilja mig, men manen hotar att han kommer och flytta med barn utomlands utan mitt samtycke (han har tagit barnens id från min plånbok). Han hotade flera gånger att han vill ta livet av sig och berättade till barn. Han slogit mig i ansikte när han fick veta att det finns en annan man som jag vill dela livet med. Jag behöver rådgivning hur kan jag lösa detta. Jag vill inte att barnen ska lida.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det låter som en mycket allvarlig situation, både att han riskerar att föra bort barnen och att våld förekommer. Jag råder därför att du snarast tar kontakt med polisen. Polisen och/eller andra myndigheter kan vidta interimistiska säkerhetsåtgärder, vilket betyder att de kan omhänderta pass eller barn från din man ifall det finns risk att han är på väg att föra dom ut ur landet. Våld i en relation ska aldrig accepteras och är inget dina barn ska behöva uppleva heller så därför är det även viktigt att du tar dig ur relationen så snart som möjligt. Det är det bästa för dina barn också. Men eftersom det låter brådskande att säkerställa att barnen inte förs ur landet är mitt första råd att du vänder dig till polisen utan att din man får vetskap om vad som ska ske.

Ett annat gott råd jag har är att du vänder dig till en kvinnojour. De flesta kvinnojourer är föreningar som arbetar både före kvinnors och barns rättigheter och mot mäns våld mot kvinnor. Här kan du hitta en kvinnojour nära dig.

Hoppas det löser sig för dig och dina barn!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare