Inte lämna tillbaka hyrd sak

Hej undrar om en liten sak vilket brott och vilket straff skulle en person som hyr tillexempel en kamera eller en drönare och låter bli att lömnar tillbaka den vilket brott och vad är straffet på det brottet om kameran eller drönaren kostar tillexempel 8 tusen

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När man lånar något, det vill säga får den av den rättmätige ägaren och inte olovligen tar den, aktualiseras inte brott som stöld, rån eller egenmäktigt förfarande. För de brotten krävs ett olovligt tagande. Brott som kan aktualiseras är bedrägeri (9 kap. 1 § första stycket brottsbalken). Brottet bedrägeri kräver att det föreligger ett vilseledande som lett till handling eller underlåtenhet att handla vilket resulterat i vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denna är. I detta fall föreligger en handling, man har fått låna kameran. Det har i sin tur resulterat i vinning för personen då den har en kamera som har ett legalt marknadsvärde och en skada för exempelvis butiken då de inte längre har denna kamera. För att det ska vara bedrägeri krävs dock att man vid tidpunkten för lånet inte tänkte lämna tillbaka kameran. Man ska alltså ha vilselett motparten. Om det rekvisitet är uppfyllt kan brottet bedägeri akualiseras. Straffskalan för bedrägeri är fängelse i högst två år.

Ett annat brott som kan aktualiseras är olovligt förfogande (10 kap. 4 § brottsbalken). Det krävs att man har egendom i sin besittning där ägande- eller säkerhetsrätten tillfaller någon annan och den personen frånhänds egendomen. Straffskalan är böter eller fängelse i högst ett år.

Ytterligare ett brott är olovligt brukande (10 kap. 7 § brottsbalken). Det krävs att man olovligt brukar annans sak och att det orsakar olägenhet eller skada. Ett exempel är då en person brukar en hyrbil i tre veckor efter hyrestidens utgång. Straffskalan är böter eller fängelse i högst ett år.

Om du har några ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Hanna SalajinRådgivare