Insolvens hos person som delägare en gård

vad gäller sonen äger 20 procent av en jordbruksfastihet min gård o kommer på obestånd begärs i personlig konkurs vad gäller för mig måste jag sälja kan kronofogden ta gården

Lawline svarar

Hej,

Kronofogden kan inte tvinga dig att sälja gården för att sonen äger 20 procent och är på obestånd. Beroende på hur stor din sons skulle är så kan kronofogden vilja sälja sonens 20 procent och den bästa och smidigaste lösningen för dig är att du köper ut honom.

Vanligtvis vill kronofogden ta föremål som är värda att sälja men utan att de gör personen hemlös eller liknande. Om det går att komma till rätta med din sons insolvens utan att sälja hans 20 procent i gården för att det är väldigt krångligt är det troligt att de gör detta. Jag rekommenderar dig att höra av dig till kronofogden med din fråga och sen om ni kan lösa det. Om du kan köpa ut din son kommer han bli mer likvid utan att kronofogden måste lägga ner allt för mycket jobb vilket kan vara något de föredrar. Däremot kan kronofogden aldrig tvinga dig att sälja gården då du är rättmätig ägare till 80 procent och de kan inte göra vad de vill med din egendom.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare