Insättning till okänd person med löfte om större motprestation

Ni får inte tycka jag är dum i huvudet jag lovad donations pengar av en [person XX] vet inte om det är sant vill jag betala in 2000 kronor för att få få dessa pengar skulle uppskatta ett råd från er är en fattig sjukpensionär ni kan nå mig på mobil nummer 07*********** så fort som möjligt tack på förhand MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag råder dig att inte betala in pengar till en person du inte känner med löfte om att få mer pengar tillbaka. Jag kan givetvis inte lova dig att det är ett bedrägeriförsök, men tillvägagångssättet får sägas vara typiskt för bedrägerier enligt 9 kap 1 § brottsbalken.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare