FrågaEKONOMIÖvrigt15/11/2017

Insats lägenhet

Jah är invånare i Sverige, har ett jobb, en stabil ekonomi, jag vill köpa en lägenhet men jag har inte insats.

Jag har en kompis som kan betala insatsen och han är utländsk medborgare, och då lånar jag från banken och betalar jag till banken varje månad. Går det i det här fallet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag föreslår att du hör av dig till diverse banker och frågar vad de kräver för att ge ett lån till en lägenhet. Om de endast kräver insats (och att du dessutom har ett jobb och i övrigt stabil ekonomi talar till din fördel) ser jag inga hinder i att någon bank skulle ge dig ett lån. En rekommendation är då att din vän för över pengarna till ditt konto, så att du kan visa banken att du har pengar till insatsen, men ett förslag är att börja ringa runt till banker och kolla vad de kräver för att ge ett lån.

Lycka till och hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare