Inresa i Sverige vid väntan på rättegång för brott

Väntar på rättegång för normalgradensnarkotikabrott vill resa in i sverige igen kommer jag stöta på problem?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att rättegången ska hållas i Sverige. Svaret på din fråga är nej, som svensk medborgare har du en rätt att åka in i Sverige och det finns inga problem du kan stöta på. Möjligen kan de vilja söka igenom bagage om de ser att du tidigare är dömd för narkotikabrott men det finns ingenting som kan hindra dig från att resa in i Sverige igen vid väntan på rättegång.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare