Innehållande av deposition

Hej!

Jag hyr ut en lägenhet och har följande text i kontraktet:

Deposition

En deposition på 12 000 kronor (två månadshyror) erläggs i förskott. Den erlagda depositionen återbetalas vid avflyttning, när lägenheten är inspekterad, städning godkänd och nycklarna återlämnade. I händelse av icke godkänd flyttstädning eller skadade inventarier återbetalas ej den del av depositionen som behövs för att täcka kostnaderna.

Nu har hyresgästen flyttat ut och lägenheten är inspekterad, flyttstädning godkänd och nycklarna återlämnade. Dock är hyresgästen skyldig att betala hyra till 31/3 förutsatt att jag inte hittar ny hyresgäst innan dess, då det fanns en uppsägningstid i kontraktet. Hyresgästen är införstådd med detta.

Med avflyttning ovan i kontraktet så avsågs avflyttning vid hyrestidens utgång, men det kanske borde varit tydligare skrivit i kontraktet?

Nu har hyresgästen begärt återbetalning av deposition. Januari hyra är redan betald, men inte februari och mars. jag vill behålla depositionen som säkerhet för hyran för februari och mars, framför allt då det är högst osäkert om jag hittar ny hyresgäst innan dess - Är det ok att behålla depositionen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på frågan om du har rätt att behålla depositionen som säkerhet i ytterligare två månader måste man tolka villkoret i hyreskontraktet. Det är inte nödvändigtvis så att man måste tolka kontraktet bokstavligt i det avseendet. En deposition lämnas vanligtvis som säkerhet för att hyresvärden inte själv ska behöva bekosta reparationer av skador som hyresgästen orsakat, men depositionen kan också fungera som en garanti för att hyresvärden inte ska stå utan hyresinbetalningar.

Det vanligaste är att depositionen betalas tillbaka när den inte längre behövs som säkerhet, dvs. när hyrestiden löpt ut. Eftersom hyresgästen vet om att hen är skyldig att betala hyra tills hyrestiden löpt ut samt att en depositions syfte är att fungera som en säkerhet både mot kostnader för skador och för att hyran blir betald, borde du kunna behålla depositionen i ytterligare två månader trots att det står att depositionen betalas tillbaka vid avflyttning och att hyresgästen redan flyttat ut. Det borde med andra ord vara underförstått att depositionen skulle betalas tillbaka vid avflyttning endast om detta sammanfaller med att hyrestiden löpt ut. Dessutom motsvarar ju depositionen två månadshyror, vilket också talar för att hyresgästen måste förstått att depositionen skulle kunna tas i anspråk om hen inte betalar hyran. Du borde alltså kunna behålla depositionen så länge den behövs som säkerhet.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare