FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt03/10/2014

Innebörden av byråkratiskt språk

Från skatteverket genom Kammarrätten i Göteborg fick jag följande uttalande som jag försöker nu fatta meningen i ( sorry men jag är en utlänning) avdragsrätten för t.ex resor för att söka arbete kan ifrågakomma - betyder det att jag egentligen inte har rätt till avdraget - utan handläggare som fattar beslut kan ev tänkta att godkäna avdraget - men han måste inte ?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Med så lite information och meningen tagen ur sitt sammanhang så är det väldigt svårt att försöka uttala sig om vad som exakt menas. Men jag kan åtminstone förklara vad det betyder rent språkligt. Ifrågakomma är exempel på både ålderdomligt och byråkratiskt språk, som domstolar, myndigheter och liknande ska försöka undvika. De ska istället skriva på "vanlig svenska" så att det är lätt att förstå, men ibland slinker svåra ord igenom. Jag förstår att det är ännu svårare att förstå om man inte har svenska som modersmål.

Ifrågakomma betyder att något kan komma i fråga, att något kan övervägas. Alltså att något skulle kunna vara aktuellt men att det inte är klarlagt eller utrett så att man kan svara säkert på det. I ditt fall så det beslutet säger är att rätten att få skatteavdrag för t ex resor som du gör för att söka arbeta kan komma i fråga/övervägas, alltså att du kanske kan ha rätt till det. Vad som avgör om det kan komma i fråga eller inte, alltså om du kan ha rätt till det eller inte, framgår inte av meningen men kanske av resten av svaret?

Det betyder inte att du inte har rätt till ett avdrag men de funderar på att godkänna det ändå. Utan att du kanske har rätt till avdraget men att det beror på. Vad det beror på kan jag inte med bara den meningen gissa. Om du tycker att svaret är oklart och inte riktigt förstår vad de menar så kontakta Skatteverket och be dem förklara så att du förstår, det är de skyldiga att göra.

Hoppas att du blev lite klokare av svaret.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare