Innebörden att avstå laglotten

Min far har fyra barn, hans fru har två från tidigare äktenskap. Inga gemensamma. Nu vill de att vi avstår laglotten tills båda dör. Deras största tillgång är en fastighet, därutöver inte mycket likvida medel..

Troligtvis dör min far först eftersom han är 11 år äldre..

Vad innebär detta för oss barn?

Med vänlig hälsning, Tina

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ni barn är särkullbarn enligt ärvdabalken (1958:637) och kan avstå ert arv för den efterlevande maken enligt 3 kap 1 §. Det innebär att maken får fri förfoganderätt över arvet, vilket innebär att maken får spendera arvet hur denne vill. När den efterlevande maken sedan dör blir särkullbarnen dödsbodelägare enligt 3 kap 9 §.

Detta innebär att om ni avstår er del av arvet om din far dör först, får hans fru rätt att göra vad hon vill med arvet. När hon sedan dör får ni barn ut arvet från hennes dödsbo.

Jag hoppas det här svaret varit till hjälp!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare