Inneboende vägrar betala avtalad hyra under uppsägningstid

Hej! Jag har haft en inneboende som har flyttat ut. Hon har betalat sin halva av hyran + räkningarna (gas, el, bredband) enligt vår överenskommelse, fram tills nu. Den sista månaden (januari) av uppsägningstiden vill hon bara betala andelen av hyran och inte för räkningarna. Hon flyttade ut vid nyår (hennes eget beslut), och säger att hon inte förstår varför hon ska betala sin andel av räkningarna eftersom hon inte bor här längre (trots att vi kom överens om detta när hon flyttade in för drygt två år sen).

Hur ska jag gå till väga? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att avtal ska hållas är en grundläggande princip inom avtalsrätt och är starkt knutet till avtalsfriheten. Om din hyresgäst inte betalar avtalad hyra, i det här fallet halva hyran + räkningar, för den avtalade tiden så får du en fordran på hyresgästen.

Du kan ansöka om betalningsföreläggande vid Kronofogdemyndigheten. De kommer att delge din hyresgäst ett föreläggande om att betala. Om din hyresgäst bestrider föreläggandet får du avgöra om du vill pröva saken i tingsrätt. Det kostar 300 kronor att ansöka, men kostnaden kan du begära ersättning för i din ansökan. Du kan läsa mer om hur ett betalningsföreläggande går till på Kronofogdemyndighetens hemsida.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare