Inneboende i studentkorridor

Jag och min make undrar på om han lagligt kan flytta in till mig. Jag har ett studentrum i studentkorridor i Sverige. Jag är Norska och i Norge har man rätt, enligt husleieloven, till att ha sin make boende hos sig även om hyreskontrakten säger att man bara kan bo en person på rum i en studentkorridor. I min Svenska hyreskontrakt står det nämligen att hyresgästen inte har rätt till inneboende. Rummet är 19,3 m2. Grunnat båda boligbrist och vår nuvarande ekonomi är studentrummet det ända alternativet vi kan ha, förutan att hyra hos min bror som vi gör nu.

Mvh

Hyresgäst

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Den så kallade Hyreslagen finns att hitta i Jordabalkens 12e kapitel (här). Dessa regler är tvingande till hyresgästens förmån. I 41 § står det: "Hyresgästen får inte inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra men för hyresvärden". När man bor i korridor bor man ofta i mycket små rum som är anpassade för att bara en person ska bo där. Bor man två eller fler personer i rummet kan det medföra sådana men som lagen avser i form av slitage och liknande.

Generellt finns det inget lagligt stöd för hyresvärden att förbjuda hyresgästen från att ha en inneboende (andrahandsuthyrning kräver dock tillstånd) trots att det står så i kontraktet. Däremot skiljer sig studentrum från vanliga ettor på många sätt. Till exempel måste hyresgästen vara studerande och så vidare.

Kontakta hyresvärden och fråga om förbudet även avser sambor. Kanske det finns andra rum inom samma förening som är anpassade för två personer. Tyvärr kommer du troligtvis inte att ha någon framgång med att åberopa de norska rättigheterna du nämner.

Lycka till och hör gärna av dig igen om du har fler frågor.

Vänligen,

Edith GrundinRådgivare