Inneboende bostadsrätt

Måste man bo i sin bostadsrätt för att få ha en inneboende? Föreningen säger att det går bra men en jurist vi pratade med sa att det inte är rätt.

Min mamma vill låta min bror bo där så han kan komma igång med sitt liv men föreningen har gett avslag på andrahandauthyrnnng.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din mamma vill låta din bror bo som inneboende i hennes bostadsrätt utan att hon själv bor där.

Din fråga kommer att besvaras med hjälp av bostadsrättslagen (BRL).

För att få hyra ut en bostadsrätt i andra hand behöver man få ett godkännande från Bostadsrättsföreningen (7:10 BRL). Däremot så krävs inte något tillstånd från styrelsen för att få ha en inneboende i sin bostadsrätt. Den inneboende får dock inte medföra något men för föreningen eller för någon annan medlem i föreningen som till exempel en granne. Exempel på sådana men kan vara störningar genom ljud eller nedskräpning (7:8 BRL). Utöver detta krävs det även att bostadsrättsinnehavaren fortfarande har kontroll över lägenheten. Har man som bostadsrättsinnehavare inte längre kontroll över lägenheten kan det tolkas som att man hyr ut bostaden i andra hand, vilket som sagt kräver ett godkännande från föreningen.

Kravet på att man fortfarande måste ha kontroll över lägenheten innebär att man inte får låta någon annan få självständigt brukande över lägenheten. Det är alltså okej att ha någon som inneboende i lägenheten så länge man själv inte tappar rådigheten över den. För att man ska anses ha kontroll över lägenheten krävs att man bor i lägenheten alternativt använder och är i lägenheten mycket. Det är svårt att säga exakt hur ofta den som har en inneboende måste vara i lägenheten men bostadsrättsinnehavaren ska i princip kunna komma och gå som den vill.

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis kan du teckna ett inneboendeavtal med någon utomstående person så länge du fortfarande anses ha kontrollen över lägenheten. Om din mamma inte bor i lägenheten eller aldrig är där kommer det att anses som en andra hands upplåtelse. Din bror kommer då anses bruka lägenheten självständigt och ni behöver då ett godkännande, vilket ni inte har. Din mamma måste ha kontroll över lägenheten för att din bror ska kunna vara inneboende.

Eftersom bostadsrättsföreningen har nekat andra hands uthyrning är ett annat alternativ för er att ansöka om ett godkännande av andra hands uthyrning hos hyresnämnden (7:11 BRL). Det här ni rätt att göra när föreningen nekar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare