FrågaEKONOMIÖvrigt23/03/2022

Innebär ingående av äktenskap att förvaltarskap upphör?

Hej om jag och min sambo gifter oss försvinner eller upphör förvatareskapet då automatiskt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Giftermål innebär inte att förvaltarskap automatiskt upphör. Utan förvaltarskapet upphör genom att ansökan om det ska upphöras skickas in till tingsrätten,11:9 b föräldrabalken. Då kan den som är behörig part (huvudmannen själv, släktingar, make/sambo t.ex.) i frågan ansöka om det ska upphöra så beslutar tingsrätten i frågan efter det som presenterats. Den tilldelade förvaltaren ska bevaka sin huvudmans intresse och det behov kan kvarstå även om huvudmannen ingår ett äktenskap. En förvaltare, till skillnad från en god man utses mot huvudmannens vilja och därav kräver det en prövning i tingsrätten för att förvaltarskapet ska upphöra.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare