FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder16/12/2017

Innebär förlorad legitimation och skadestånd dubbel bestraffning?

Hej!

Jag har en fråga gällande dubbelbestraffning.

Jag har ett legitimationsyrke inom sjukvården men blev tyvärr dömd för ett brott under min fritid, varvid jag fick ha kontakt med kriminalvården samt betala skadestånd. Jag har tagit mitt straff och det ligger bakom mej.

Nu riskerar jag förlora min legitimation, och jag undrar då om detta är att anse som dubbelbestraffning? Jag kommer inte kunna jobba inom mitt yrke och jag kommer ha en skuld till CSN för ett yrke jag ej kan utföra.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Två straff för samma gärning är inte tillåtet enligt förbudet mot dubbel bestraffning (ne bis in idem) (Europakonventionens tilläggsprotokoll 7 punkten 4:1). För att förbudet ska aktualiseras krävs alltså att både förlusten av legitimationen och din kontakt med kriminalvården samt skadestånd ses som ett straff. I svensk rätt ser man inte återkallelse av en legitimation som ett straff, utan som en administrativ åtgärd. På grund av detta finns inga hinder mot att dels få straff utdömt och få sin legitimation återkallad. Det ska alltså inte vara dubbelbestraffning att detta sker till följd av samma gärning.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare