FrågaAVTALSRÄTTAvtal11/02/2019

Inköpt delägare i bostadsrätt - rätt till vinst?

Hej! Jag flyttade in till min sambos bostadsrätt 2013. År 2017 kom vi överens att jag ska bli delägare i hans bostadsrätt och köpte in mig 50% med banklån. Jag fick betala halva bostadsrättens värde och bostadsrätt var värderat då till 2,4 miljoner. Tyvärr har livet inte gått så som vi önskade och vi ska separera oss nu. Bostadsrätt har marknadsvärde 2,6 miljoner nu. Min sambo ska lösa ut min 50 %. Bostadsrätten har stigit i värde,har jag rätt till vinsten? Min sambo vill ge mig samma summa tillbaka när jag köpte mig in!? Tacksam om ni kan svara på min fråga!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det var tråkigt att höra. Eftersom du har köpt in dig för halva andelen i bostaden har du också rätt till halva andelen (inkluderat den värdevinst på din andel) av vinsten vid försäljning om ni tillsammans skulle sälja bostadsrätten. Skulle både du och din sambo sälja bostadsrätten skulle ni med andra ord dela lika på 2,6 miljoner. Ett undantag från detta är om ni hade kommit överens om något annat när du köpte in dig. Från det som du angivit i din fråga anser jag det inte vara fallet.

När det enbart är du som säljer din andel har du rätt att sätta det pris du vill på din andel. Genom ovan argumentation anser jag det rimligt att du kräver hälften av 2,6 miljoner och inte hälften av 2,4 miljoner, eftersom det är det faktiska marknadsvärdet på din ägda andel.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare