FrågaSKATTERÄTTÖvrigt23/09/2014

inkomster från brottslig verksamhet beskattningsbara?

Hej,

Jag har två frågor som jag har läst på mycket på sistone och tänkt på väldigt mycket när jag har bott i Tyskland och har sett. Dock tycker jag att det har varit lite svårt att få en förståelse när jag juridiskt har försökt förstå.

Mina frågor: 1. Beskattas inkomst från brottslig verksamhet? Bör den göra det? 2. Beskattas inkomst från försäljning av sexuella tjänster? Bör den göra det?

I Tyskland är dessa "brott" vanliga, rättare sagt det verkar ha lite mer "slappare" regler och har hört och sett att kommuner stöttar för sexuella tjänster och kan tom sponsra verksamheten. Hur är det i Sverige enligt beskattningsrätten för dessa två frågor?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag tänker börja med att besvara din första fråga ifall inkomst från brottslig verksamhet är beskattningsbar eller inte. Det finns ett rättsfall från 1991 som behandlar frågan och där gör man skillnad på pengar som influtit på grund av ren brottslig verksamhet och pengar som influtit genom en brottslig verksamhet som är en del av en legal. Fallet heter RÅ 1991 ref. 6.

Domstolen konstaterade att pengar som man anskaffar genom ren brottslig verksamhet inte är beskattningsbara. Anledningen till detta är att verksamheten inte kan betraktas som en förvärvskälla och utgör således ingen verksamhet som kan resultera i beskattning. Anledningen härtill är bland annat att man inte kan se rent brottsliga förvärv som en vinst, då de i regel ska förverkas enligt Brottsbalken. Vidare bygger skattskyldigheten på bokföring och bokföring sker ju inte vid brottslig verksamhet. Vad som räknas som ren brottslig verksamhet är t.ex. tillgreppsbrott.

Regeringsrätten framhöll dock att brottslig verksamhet som är en del av en legal bör medföra skattskyldighet. Som exempel nämns vissa narkotikainnehav som faktiskt är legala genom t.ex. recept, och den brottsliga verksamheten utgörs då av illegal försäljning av narkotikan.

År 2011 kom en ny dom från HFD - HFD 2011 ref. 80 - som talade om att det inte finns något belägg i inkomstskattelagen att inte beskatta inkomster från brottslig verksamhet oavsett om de härrör från en ren brottslig verksamhet eller inte. All inkomst från brottslig verksamhet är således beskattningsbar. Domen undanröjde således fallet från 1991 och stadgar ny praxis.

Din andra fråga behandlas i RÅ 1982 1:20. Inkomst från försäljning av sexuella tjänster är att betrakta som en näringsverksamhet, således en förvärvsinkomst som är skattepliktig. Det gamla rättsfallet från 1982 fastslogs i KamR Sthlm mål nr.  2231-06 19/3-07 och är således gällande praxis.

Jag hoppas du fick din fråga besvarad.

Vänliga hälsningar

Beatrice RohdinRådgivare