Inkassokrav grundat på felaktighet

Hej!

Jag hyrde vid ett tillfälle en festlokal inkl. Inventarier.

Några dagar senare sade uthyraren som då påstod att mitt sällskap försummat över ca 50st uppsättningar bestick samt att 10 talet glas saknades.

Dagen efter det konstaterade uthyraren att hyresgästen kvällen innan av misstag fått med dessa hem.

Däremot kvarstår kravet på 1.735:- för 10 glas som de nu skickat in för inkassoindrivning.

Då jag själv vet, samt de som jobbade under kvällen bekräftar att vi inte gjort oss skyldig till så mycket glas kross, kan då hyresutagaren kräva mig på pengar i efterhand då jag varken före evenemanget eller efter fått tagit del av någon investeringslista?

Lawline svarar

Vad du kan göra är att bestrida inkassokravet, och därtill eventuellt efterföljande hänförliga krav. I och med detta måste uthyraren i så fall inför domstol styrka att det är just ni som har orsakat denna skada. Då det enligt din utsago snarare finns saker som påtalar motsatsen känns det svårt för uthyraren att påstå annat.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare