Inget varmvatten: vilken skyldighet har bostadsrättsföreningen?

Hej,

Jag har en bostadsrätt där det bara finns kallvatten indraget på toaletten.

Varmvatten finns dock indraget i kök och det separata badrummet.

Finns det någon skyldighet för bostadsrättföreningen att se till att det finns varmvatten på en toalett?

Vilka rättigheter har jag som bostadsrättinnehavare gentemot Bostadsrättsföreningen?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 7 kap. 1 § bostadsrättslagen så är bostadsrättsföreningen skyldig att tillhandahålla bostadsrätten till bostadsrättshavaren i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Detta gäller endast om inte annat har avtalats mellan bostadsrättsföreningen och bostadsrättshavaren. Om bostadsrättsföreningen inte uppfyller denna skyldighet framgår det av 7 kap. 2 § bostadsrättslagen att bostadsrättshavaren får avhjälpa den bristen på bostadsrättsföreningens bekostnad om inte styrelsen efter tillsägelse åtgärdar bristen så snart det kan ske.

Slutsatsen blir: om inte du och din bostadsrättsföreningen har avtalat annat, exempelvis att varmvatten inte finns i toaletten, så blir det avgörande om bostadsrätt enligt den allmänna uppfattningen på orten anses vara fullt brukbar för det avsedda ändamålet eller inte. Uttrycket preciseras däremot inte vidare i lagtexten, utan en jämförelsebedömning bör göras utifrån omständigheterna som gäller. Om du behöver mer juridisk rådgivning kring detta är du välkommen att kontakta info@lawline.se.

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare