FrågaAVTALSRÄTTAvtal14/01/2015

Inget skriftligt avtal men krävs på betalning

Hej.

Undrar om jag måste bli medlem på ett gym som jag hade tänkt bli innan jag fick diskbråck. Jag har inte skrivit på något papper men dom har skickat inbetalningar och påminnelse och jag har skickat läkarintyg. Nu vill jag inte bli medlem där då jag tycker dom har skött det dåligt och varit väldigt offensiva.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Huvudregeln är att ett avtal är bindande oavsett om det är skriftligt eller muntligt. Om det finns en muntlig överenskommelse gäller det alltså lika mycket som om det vore skriftligt. Skillnaden blir dock ur bevissynpunkt då muntliga avtal allt som oftast är väldigt svåra att bevisa för båda parter. Om det ändå skulle kunna styrkas kan man bli skadeståndsskyldig om man inte fullföljer sin del av avtalet.

Men för att ett avtal ens ska anses ha uppkommit krävs det en tydligare precisering än att du uttalat dig om att du tänker bli medlem.

Har du varken ingått ett muntligt eller skriftligt avtal råder jag dig att bestrida fakturorna snarast för att vidare undvika inkassokrav. Bestrider du fakturorna hamnar bevisbördan hos företaget, som alltså måste visa att det faktiskt förekommit en överenskommelse om medlemskapet - vilket blir synnerligen svårt utan ett avtal.

Hälsningar,

Martin PerssonRådgivare