FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut12/02/2019

Ingen rätt till ersättning för underhåll om det inte är avtalat

Hej

Grannfastigheten har genom ett servitut rätt att nyttja del av vår fastighet för utfart.

Har jag rätt att ta betalt av ägaren till grannfastigheten för drift och underhåll av den ytan som servitutet gäller? Det står inget om kostnader i servitutet. Har jag i så fall rätt att nu ta betalt för drift och skötsel som skett under år 2013-2018?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att det rör sig om ett avtalsservitut. I samband med att det upprättades fanns det möjlighet att (i avtalet) reglera om, och hur, ersättning ska betalas mellan varandra (fastighetsägarna). T.ex. om ersättning ska betalas årligen eller som en klumpsumma. Eftersom ni inte verkar ha avtalat om det så har du inte rätt att ta ut någon ersättning. (observera att den tjänande fastigheten inte får åläggas annat än underhåll enligt 14 kap. 1 § st. 2 Jordabalken. Om det gjorts är det inte ett giltigt servitut.).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik Rising

Fredrik RisingRådgivare