FrågaSKATTERÄTTArvsskatt03/04/2018

Ingen arvsskatt i Sverige

Hej.

Jeg er dansk statsborger, boende i Danmark. Jeg har arvet efter min moster og onkel (min mors søster og hendes mand) som ikke selv havde børn. Hvordan beskattes denne arv i Sverige?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag antar att du menar att din moster och hennes man bodde i Sverige. Annars har ju ditt arv inte någonting med Sverige att göra.

Som boende i Sverige hanteras deras arv efter svensk rätt. I Sverige finns det dock ingen arvsskatt sedan 2004. Därför behöver arvtagare inte skatta någonting på egendom som tas över genom arv.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare