Ingår villavagnen i bodelningen?

6 min far har nyligen avlidit.Han var sambo och ägde en villavagn som var köpt innan de blev sambo.Kommer villavagnen som min far sedan tidigare köpt ingå i sambodelningen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När en part i samboförhållandet avlider ska en bodelning ske för att fördela samboegendomarna mellan parterna. "Samboegendom" utgör sambornas gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning, om inte särskilt har avtalats eller egendom är enskild (3 §, 4 § och 9 § sambolagen).

Villavagnen utgör inte sambornas gemensamma bostad eftersom villavagnen mest troligen inte anses vara fast egendom i detta sammanhang och verkar inte heller ha förvärvats för gemensam användning då den köptes innan samboförhållandet (3 § och 5 § sambolagen).

Villavagnen utgör inte heller sambornas gemensamma bohag eftersom den inte kan vara avsedd för det gemensamma hemmet (6 § sambolagen).

Svaret på din fråga är således nej, villavagnen kommer inte ingå i bodelningen eftersom den inte anses vara samboegendom.

Om du har några fler funderingar kan du alltid höra av dig till oss!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare