FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut07/04/2018

Ingår sommarstugor i vägsamfällighet?

Hej!

I en vägsamfällighet ingår de som bor permanent längs vägen men hur är det med sommarstugeboende?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor kring vägsamfällighet faller in under begreppet samfällighetsföreningar och inrättas och regleras av Lantmäteriet.

Vägsamfällighet
En vägsamfällighet bildas genom en anläggningsförrättning och bildningen av en sådan förrättning regleras i Anläggningslagen (AL). En bildning av vägsamfällighet ska registeras i fastighetsregistret med en egen registerbeteckning och det ska det registeras vilka fastigheter som ingår i denna vägsamfällighet samt hur vägen ska skötas och underhållas.

Vilka har andelar i en vägsamfällighet?
Huruvida man ingår i vägsamfälligheten avgörs av äganderätten till den fastigheten du äger. Om din fastighet är belägen eller beroende av just denna väg är ingår den troligtvis i samfälligheten. När en fastighet som är med i samfälligheten byter ägare övergår andelen automatiskt i vägsamfälligheten till den nya ägaren. Vid köpet av din fastighet har du med stor sannolikhet automatiskt gått med i denna samfällighet, det betyder även att du blivit bunden av de bestämmelser som inrättades vid bildningen av vägsamfälligheten.

Ingår din sommarstuga i vägsamfälligheten?
En vägsamfällighet är registrerat i fastighetsregistret och där framgår det vilka fastigheter som har andelar i denna samfällighet. Jag rekommenderar dig att kontakta Lantmäteriet och fråga om just din fastighet ingår i denna samfällighet. Lantmäteritets kontaktuppgifter hitta du här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare