Ingår enskild firma i bodelning mellan makar?

Hej jag har en fråga om bodelning vid skilsmässa.

Jag och min man ska skiljas. Vi har varit gifta i 9 månader och sambos i 2 år. Vi har en dotter gemensamt. Jag undrar hur en bodelning ska förättas då han har en egen firma och även ett hyreshus med två lägenheter. Detta hade han innan vi träffades. Har jag någon rätt att få något av de värdena inräknade i bodelningen?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln vid äktenskapsskillnad är att bodelning ska ske (10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Vid en bodelning ska makarnas andelar i boet beräknas, varpå avdrag för skulder ska göras, för att sedan lägga ihop egendomen och dela den lika (11 kap. 1-3 § äktenskapsbalken).

Giftorättsgods (den egendom som tillhör en make i ett äktenskap och som inte är enskild egendom) är vad som ingår i bodelningen (7 kap. 1-2 § äktenskapsbalken). Egendom kan vara enskild efter avtal om äktenskapsförord. Av frågan att döma finns inget äktenskapsförord, vilket innebär att din makes enskilda firma ska klassas som giftorättsgods. Detsamma gäller för det lägenhetshus han äger. Denna egendom ska alltså ingå i en bodelning.

Glöm dock inte att en del skulderna skall räknas av innan fördelning av giftorättsgodset kan ske.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare