FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/05/2022

Ingår en gåva i bodelningen?

Hej, Jag och min man håller på att skilja oss. Min mamma gav mig 160000 som gåvar fast jag inte har skrivit gåvobrev när jag tog emot dem. Nu är min mamma sjuk och hon har opererat sig vilket är en stor summa. Jag tänker att skicka de pengarna tillbaka till henne nu. Är det lagligt? Har min man rätt att kräva pengarna ändå vid bedelningen? Tusen tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelningsfrågor regleras i äktenskapsbalken och jag kommer därför att använda mig av den för att besvara din fråga. De tillgångar man äger ihop som gift par kallas för giftorättsgods och delas lika mellan makarna vid en skilsmässa (10:1 Äktenskapsbalken). Allt som inte är enskild egendom är att anse som giftorättsgods, (7:1 Äktenskapsbalken). Vad som är enskild egendom definieras i 7 kap 2§ äktenskapsbalken, där gåva kan anses vara enskild egendom. Detta dock med förutsättningen att du fått gåvan med syftet att du ska ha det som enskild egendom. Som bevis för det måste det dock finnas ett gåvobrev eller ett äktenskapsförord mellan dig och din make för att han inte ska kunna åberopa den gåvan i en bodelning.

Det framgår inte av din fråga om ni ansökt om äktenskapsskillnad, då tidpunkten för ansökan kan vara avgörande för dig. Egendomsförhållandet som ligger till grund för bodelningen räknas från den dagen då ansökan om äktenskapsskillnad gjordes (9:2 Äktenskapsbalken). Om ni inte ansökt om äktenskapsskillnad kan du ge tillbaka pengarna till din mor som gåva och de skulle inte omfattas av det som ligger till grund för bodelningen då detta gjordes innan brytdagen då ansökan lämnades in. Däremot är inte detta en optimal lösning i alla fall då dessa pengar ändå kan anses ingå i ert giftorättsgods. Detta är ett skydd från att makar inför en skilsmässa ger bort majoriteten av sina tillgångar som gåvor för att undvika att de räknas med i en bodelning. I 11 kap 4§  Äktenskapsbalken ställs det tre krav för att pengarna ändå ska kunna räknas med i bodelningen. Dessa tre krav är:

  1. Gåvan ska ges utan samtycke av den andre maken.
  2. Gåvan ska ges inom tre år innan talan om äktenskapsskillnad väcktes.
  3. Giftorättsgodset ska ha minskat i inte obetydlig omfattning. Om gåvans värde (eller gåvornas sammanlagda värde) uppgår till mer än 10 procent av givarens nettogiftorättsgods, bör detta därigenom anses ha minskats i inte obetydlig omfattning.

Jag hoppas att du kan utvärdera dina möjligheter om vad du kan göra med pengarna genom ovan nämnda förutsättningar. Jag rekommenderar att du pratar med din make om denna gåva och försöker skriva ett äktenskapsförord om att de inte ska tillhöra ert giftorättsgods eller om du kan få hans samtycke för att ge en gåva till din mor med samma summa.

Hoppas att du fått svar på din fråga och ifall du undrar något annat är du välkommen att kontakta Lawline igen.

Med vänlig hälsning

Hassan othmanRådgivare