Ingår en försäkring i dödsboet om en av arvingarna är förmånstagare?

Min frus mamma gick bort för några månader sen. Och hon hade inga tillgångar förutom ca 15 tusen på kontot. Det vi undrar är om försäkringar som vi skickat in, där min fru står som förmånstagare, måste dessa pengar gå till dödsboanmälan eller bouppteckning? Eller tillhör dom min fru? Det är 4 olika försäkringar på ca 2000-4000kr/st

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Regler om försäkringar finner man i Försäkringsavtalslagen (FaL).

I dödsboet ska bara den avlidnes tillgångar ingå, dvs om försäkringen hade haft din frus mamma som förmånstagare hade den ingått i dödsboet. Eftersom försäkringen har din fru som förmånstagare får hon pengarna direkt (14 kap 7 § FaL).

Hoppas då fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare