indraget körkort vid misstänkt narkotikabrott?

Hej, jag har det senaste halvåret umgåtts i kretsar där narkotika används men jag själv har aldrig tagit något. För ett kort tag sedan blev jag stannad av polisen när jag körde bil och blev misstänkt för drograttfylleri för att mina pupiller var stora. Jag kissade och det visade sig vara positivt för kokain. jag har aldrig brukat droger och väntar just nu på mitt blodprov. Jag funderar på att göra en håranalys för att bevisa att jag inte tagit droger och att jag inte varit medveten om att jag haft det i min kropp. Hur ska jag göra för att inte förlora mitt körkort för något jag inte gjort.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kan vi först vända oss till Narkotikastrafflagen (1968:64).

Den som innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika döms till narkotikabrott om det sker uppsåtligen (1 § 6 p. narkotikastrafflagen). Ansvar för narkotikabrott förutsätter därmed att du har handlar med uppsåt. Uppsåt innebär att gärningsmannen är medveten om följderna samt effekterna av dennes handlingar. Detta kräver alltså att du ska ha begått gärningen med vilja och därmed varit medveten om det du gör.

Om du därmed kan motivera och motbevisa att brukandet inte har varit uppsåtligt kan du således inte dömas för narkotikabrott. Beviskravet är ställt utom allt rimligt tvivel vilket innebär att om du har en alternativ förklaring till hur och varför det fanns narkotika i ditt blod kan detta vara till hjälp.

Vad gäller körkortet hamnar vi i Körkortslagen (1998:488).

Ditt körkort kan återkallas av Transportstyrelsen ifall du gör dig skyldig till viss brott (5 kap. 1 § Körkortslagen). I detta fall blir det fråga om narkotikabrott. Vid berusning och liknande situationer har Transportstyrelsen rätt att återkalla körkortet på den grunden att du bedöms som opålitligt i trafiken. Här krävs det inte att du är dömd för brott utan själva användningen av narkotika och/eller alkohol i samband med körning kan leda till att körkortet återkallas (5 kap. 3 § 5 p. Körkortslagen).

Om du känner dig osäker på hur du kan gå vidare med ditt ärende rekommenderar jag dig starkt att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare