Indraget körkort vid cannabisbruk?

Hej! Det är så att jag för någon dag sen blev stoppad av polisen när jag var och handlade med min flickvän. Han tog ett ögontest på mig och påstod att han tyckte se sig ett ryck i ögat vilket han menade indikerade på att jag möjligen kunde vara påverkad av narkotika. Jag fick lämna ett blodprov. I förhöret sa jag att jag aldrig hade rört eller använt någon form av narkotika (vilket är sant). Jag erkände även att jag har varit i närheten av marijuana vilket min kusin i kroatien, tillsammans med sina vänner, använder dagligen. Jag vågade dock inte erkänna att jag varje dag under två veckor umgicks med min kusin när jag var i Kroatien och var hemma hos honom och hans vänner när de rökte. Jag förmodar att jag kanske blev "hög" varje dag då jag kände mig lustig varje gång de gjorde det.

Jag blev stoppad av polisen en vecka efter att jag hade varit i Kroatien. Jag är 99,9% säker att det inte är något att oroa sig för, men jag är en väldigt orolig person av mig och vågar inte lämna 0.1% åt slumpen. Jag har läst att man blir av med körkortet om man hittar narkotika i blodet. Då jag är väldigt beroende av mitt körkort för att ta mig till högskolan och till jobbet hade det varit katastrofalt att bli av med det. Min fråga är då: vad gör jag om, Gud förbjude, det visar sig att de har hittat ämnet i blodet och tar mitt körkort? Vad kan jag göra för att få tillbaka det eftersom jag faktiskt själv aldrig har rört någon form av narkotika? Kan även tillägga att jag är ostraffad sedan tidiga

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Inledningsvis vill jag säga att det är mycket osannolikt att cannabis hittas i ditt blod om det du skriver stämmer. Enligt Rättsmedicinalverket finns normalt inga mätbara mängder THC kvar i blodet 8–12 timmar efter intag av cannabis Nu skriver du i och förs sig inte när du var i Kroatien, men om du inte var precis hemkommen är det mycket osannolikt att något skulle finnas kvar i blodet (i urinen kan det dock finnas mycket längre men du säger att det var ett blodprov och inte ett urinprov)

Om det förmodan skulle hittas spår av narkotika i blodet så kommer du inte bli av med ditt körkort endast för att narkotika hittats i blodet, utan det krävs att du blir dömd för rattfylleri för denna gärning.

För alla brott krävs uppsåt - något förenklat innebär detta att man måste ha insett vad man höll på med. I ditt fall kan du hävda att du aldrig haft för uppsåt att bruka narkotika, att du aldrig själv brukade utan du satt endast i samma rum. Sedan är det upp till åklagaren att bevisa att du hade uppsåt till intaget av cannabis.

Lawline RådgivareRådgivare