FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/12/2017

Indraget körkort

Hej. Jag undrar så här mitt körkort blev indraget i Sverige. Och nu ska jag flytta från sverige till ett annat EU land . Kan jag då begära att få tillbaka mina svenska handling när jag flyttar . Jag har ju inte begåt något brott i det nya EU landet ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Har du fått ditt körkort återkallat så kommer du troligtvis inte få tillbaka det pga. att du flyttar utomlands innan spärrtiden löpt ut. Du kan dock överklaga återkallandet. Vad du annars kan göra är att använda dig av ett pass eller internationellt id-kort fram tills dess att du får tillbaka ditt körkort igen.

Vänligen,

David McKenzieRådgivare