Indraget bostadsbidrag pga kapitalvinst

Har sålt min bostadsrätt 2013, vinst 49.049, har flyttat till hyresrätt. Har bostadsbidrag med 1300/mån, fick besked idag att det skulle dras in, då vinsten räknas som kapital vinst och inkomsten ökar med 49.049, kan detta vara riktigt??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Försäkringskassans bostadsbidrag är endast ett preliminärt bidrag som kan minskas eller behöva återbetalas om inkomsten under kalenderåret blir högre än beräknat. Det slutliga bidraget bestäms när besked om slutlig skatt redovisas. Detta framgår av 98 kap 5 § socialförsäkringsbalken samt Försäkringskassans hemsida.

Kapitalvinst räknas till inkomst och inkomstökningen blir i ditt fall mycket riktigt hela vinstbeloppet på din bostadsrätt. Försäkringskassan har utifrån dessa uppgifter gjort en beräkning på vad du är berättigad till i bostadsbidrag.

Jag rekommenderar dig att kontakta Försäkringskassan om du är fundersam på beslutet och beräkningen som ledde fram till detta.

Socialförsäkringsbalken hittar du https://lagen.nu/2010:110.

Försäkringskassans hemsida: http://www.forsakringskassan.se.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare