FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/01/2014

Indragen taxiförarlegitimation dubbelbestraffning?

Hej! Jag blev dömd till 100 timmar samhälstjäns för familje relaterad brott, under tiden blev det mera bråk och jag fick 6 månaders fängelse istället samt återkalning av taxikort. Medans jag avtjänade mitt straff så ändrades det här lagen att man ej kan bli dubbel bestraffad, ( skattebrott + tillägg ). När jag hade avtjänat färdig min straff och kom ut så frågade jag några kollegor hur det blir om jag är dubbelbestraffad då jag minste taxikort samt fängelse, jag blev informerad att jag hade inte minst taxi kortet i och med att jag hade avtjänat mitt straff. Med den info så började jag köra taxi, efter att jag hade kört i 15 dagar så blev jag stoppad av polis och visade det sig att jag körde taxi olovlig. Nu undrar jag hur det kan bli om det blir ett fängelse straff eller bötte.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dubbelbestraffning är i svensk rätt förbjudet både på grund av våra förpliktelser genom den Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och 30 kap 9 § rättegångsbalken där det stadgas att samma sak inte får prövas två gånger. Principen, som kallas ne bis in idem, är alltså inte någon ny lag eller praxis utan gäller sedan gammalt. Att en domstol i en och samma dom dömer ut en påföljd som är en kombination av flera åtgärder är inte otillåtet, det är till och med vanligt. Gärningen får däremot inte prövas på nytt efter att den vunnit laga kraft om inte resning beviljas. I de uppmärksammade målen om skattetillägg prövades gärningen först av skatteverket som ålade personerna skattetillägg, och därefter av domstol som dömde personerna till böter eller fängelse. Skattetillägget ansågs vara en bestraffning varför dubbelbestraffning skedde.

Att både bli av med taxiförarlegitimationen och dömas till böter står alltså inte i strid med förbudet mot dubbelbestraffning. Brottet olaga taxitrafik torde endast i yttersta undantagsfall kunna leda till fängelse, du kan däremot ådömas böter.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare