Inbrott i bilen under arbetstid på arbetsplatsens angivna parkeringsplatser.

Hej,

Om jag har min bil, under arbetstid, parkerad på min arbetsplats anvisade personal parkeringen och får min bilruta krossad troligen för ett tungt fordon (som ska in/ut till arbetsplatsen) kört förbi så det flygit en sten och krossat rutan. Hur bör man gå till väga då?

Med vänliga hälsningar

J.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du har fått inbrott i din bil under arbetstid, på arbetsplatsens anvisade parkeringsplatser, och nu undrar hur du ska gå tillväga. Jag utgår i mitt svar nedan från att detta gäller ditt frivata fordon, och ej t.ex. en företagsleasad bil.

Utgångspunkten är att du som bilägare är den som bär försäkringsskyldighet och som får stå för skadan och reparationskostnaderna för bilen. Du anmäler då händelsen till polisen och kontaktar ditt försäkringsbolag. Det faktum att inbrottet skedde under arbetstid på arbetsplatsen anvisade parkeringsplatser föranleder ingen annan bedömning. Förhoppningsvis kan du dock förklara situationen för din arbetsgivare och se ifall ni kan komma överens om något ni båda parter är nöjda med.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare