Inbördes testamente och särkullbarn

Hej!

Jag har 5 barn och min man har 3 barn men vi har inga gemensamma barn. Vi har nyligen köpt ett hus där vi står som ägare båda två. Jag har betalat handpenningen på 128000:- samt all renovering som uppgår till ca 350000:-, för pengar som jag ärvt efter min far. Min man är 20 år äldre än mig och om han dör före mig så vill jag bo kvar i huset s länge jag kan och vill men hur bör vi lösa det juridiska för att det ska bli rättvist och att så att våra barn inte kan ta ut sitt arv innan jag också är borta? Hur gör vi med den summan som jag har lagt på huset (handpenning och renovering)?

Med vänliga hälsningar

Molly

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Eftersom ni är gifta kommer era egendomar att fördelas genom bodelning om din man avlider. I bodelningen läggs båda makarnas giftorättsgods samman och delas på hälften och vardera make får sedan var sin hälft. Vid dödsfall tillfaller den avlidne makens andel dödsboet. Då det inte framkommit någon information i frågan om att huset (eller någon annan egendom) är enskild egendom utgår jag ifrån att huset är giftorättsgods och det kommer därmed att ingå i bodelningen. De pengar du har ärvt från din far och använt för handpenning och renovering är också giftorättsgods och ska ingå i bodelningen såvida din far inte föreskrev i testamente att pengarna skulle vara din enskilda egendom.

Efter att bodelningen har genomförts ska den avlidnes förmögenhet som tillföll dödsboet delas ut genom arv. Huvudregeln vid äktenskap är att den efterlevande maken ärver den avlidne och att barnen får vänta på sitt arv tills den efterlevande till slut har avlidit (efterarv). Detta gäller emellertid bara gemensamma barn, inte särkullbarn! Eftersom ni inte har några gemensamma barn är era barn särkullbarn och då har inte den efterlevande maken någon arvsrätt. Detta innebär att om din man dör först så kan hans barn kräva att få ut sitt arv direkt. Skulle det vara så att de vill vänta på efterarv som gemensamma barn får göra kan de däremot göra det, men de har fortfarande all möjlighet att plocka ut sitt arv direkt. Den hälft av giftorättsgodset som tillfaller din makes dödsbo kan alltså krävas ut av hans barn, och eftersom hus brukar uppgå till en förhållandevis stor andel av en persons förmögenhet innebär detta att hans barn tar över din mans ägarandel av huset och kan få till tvångsförsäljning, såvida du inte har tillräckligt med pengar för att köpa ut dem.

Vad ni kan göra är att upprätta ett inbördes testamente som föreskriver att när någon av er dör ska den efterlevande ärva allting. Barnen till den som dör kan i sådant läge begära jämkning av testamentet för att få ut hälften av sin arvslott (så kallad laglott), men inte hela. Barnen får alltså i ett sådant läge bara ut hälften av vad dem hade fått om ni inte hade haft något testamente. Beroende på hur mycket pengar den efterlevande har kan detta underlätta och leda till att arvingarna kan köpas ut från huset istället för att ägarandelen går över till dem och dem eventuellt begär tvångsförsäljning.

Sammanfattningsvis kan det alltså konstateras att sålänge barnen kräver att få ut sitt arv direkt, eller begär jämkning av ett inbördes testamente, kan det bli svårt för den efterlevande att ha råd att bo kvar i huset. Detta gäller ju dock enbart om barnen vill få ut arvet i pengar direkt och begär tvångsförsäljning, det kan tänkas att dem plockar ut arvet men låter dig bo kvar samtidigt som dem rent juridiskt äger din avlidne makes andel. Mitt råd är dock att upprätta ett inbördes testamente då detta i vart fall underlättar för den efterlevande maken. Jag rekommenderar också att ni pratar med era barn och ber dem att avstå från att plocka ut sitt arv direkt eller begära jämkning av testamentet för att den efterlevande ska kunna bo kvar i huset och vänta på efterarv. Ett sådant löfte från barnen har dock ingen juridisk bindande verkan och det finns ingen garanti för att dem inte skulle kräva ut sitt arv direkt.

För hjälp med upprättande av testamente och dylikt är ni välkomna att kontakta Lawlines juristbyrå!

Hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar,

Wilhelm StenvallRådgivare