Inbördes testamente mellan makar med särkullbarn

Min Mamma var omgift med en man som avled 2005. Hans dotter avled några år tidigare. Mammas man har tre barnbarn. Min Mamma och hennes man hade ett inbördes testamente att de skulle ärva varandra. Barnbarnen krävde och fick ut laglotten i samband med deras morfars död. Har dessa barnbarn någon rätt till arv den dagen min Mamma avlider? Min Mamma har två barn som är helsyskon, det finns inga gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Barnbarnen har endast rätt till sin laglott

Eftersom din mamma och hennes man hade ett inbördes testamente där det framgick att de skulle ärva allt av varandra, har barnbarnen inte rätt till något annat arv från sin morfar än sin laglott, om de väljer att jämka testamentet, vilket de alltså har gjort (7 kap 3 § ÄB). De har alltså ingen rätt att få ut något ytterligare arv från sin morfar.

Endast du och ditt syskon ärver av er mamma

De har inte heller någon rätt att ärva något från din mamma. Av henne ärver endast du och ditt syskon, så länge det inte finns ett testamente som säger annat (2 kap 1 § ÄB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lovisa LindgrenRådgivare