FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN31/08/2019

Inackorderingstillägg vid flytt av förälder

Hej! Jag har ensam vårdnad om min dotter som snart fyller 16 år. Hon har just börjat gymnasiet 30 mil bort och bor därmed på elevboende med inackorderingsbidrag. Jag har länge haft tankarna på att testa på att flytta utomlands och tänkte göra slag i saken inom den närmsta framtiden. Men vad gäller då för min dotter..?? Får hon stanna kvar och gå färdigt gymnasiet Sverige..?? Eller är jag tvungen att bo kvar tills hon blir myndig..?? Hon har mormor och övrig släkt på min sida som jag vet ställer upp och hjälper henne med allt hon behöver. Dottern är positiv till att jag flyttar. Hjälp mig...vad är det som gäller..??

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I frågan framgår inte om din dotter går i ett kommunalt gymnasium eller ett fristående gymnasium. Huvudregeln vad gäller fristående gymnasium, är att det är möjligt att få inackorderingstillägg från CSN om den totala restiden per dag är minst två timmar. Huvudregeln vad gäller kommunalt gymnasium är att elever inte ska få inackorderingsbidrag från CSN, utan att det är kommunen som ska stå för det. Däremot finns det ett undantag om en eller båda av föräldrarna bor utomlands permanent och minst en av dem är svensk medborgare. Då kan eleven få inackorderingstillägg även för kommunal gymnasieskola. Detta tillägg kan erhållas från årskurs 7 tills gymnasiet är avklarat. Du kan läsa mer här eller kontakta CSN för mer information.

Med vänlig hälsning

Makda TesfamariamRådgivare