Immateriella rättigheter vid verksamhetsöverlåtelse

Hej!

Jag står inför ett problem och undrar om motparten gör sig skyldig till något brottsligt eller juridiskt felaktigt.

Jag köpte för två år sedan en verksamhet utav ett annat bolag på en adress NV Skåne.

För denne betalade jag en nätt summa varav en stor del goodwill, immateriella värden. Nu har samma bolag anställt samma personer i en ny verksamhet bokstavligt talat vägg i vägg med min verksamhet och marknadsför sig alltså på samma adress med samma tjänster med t.e.x. i princip identisk hemsida som tidigare (t.om. bilderna är från mina lokaler).

Förutom att detta naturligtvis är moralisk förkastligt, finns det något juridisk felaktigt jag kan gå på eller skulle det i så fall reglerats i köpavtalet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Då du endast köpt verksamheten, och inte företaget som helhet, har du ingått en så kallad inkråmsöverlåtelse. Detta innebär att de tillgångar ni tagit upp i köpeavtalet och som ska ingå i köpet nu tillhör dig. Vilka tillgångar som överförts till dig beror alltså på hur köpeavtalet är utformat, men på din fråga låter det som att vissa immateriella tillgångar ingick. Rättigheter som goodwill, upphovs- och varumärkesrätt är exempel på immateriella tillgångar, och om det framgår av avtalet att dessa ingår i överlåtelsen tillhör de alltså numera dig.

Ett vanligt sätt att garantera att säljaren av verksamheten inte fortsätter bedriva konkurrerande verksamhet inom den närmsta framtiden, och på så sätt skydda sin kundkrets och den goodwill verksamheten byggt upp, är att i köpeavtalet ta in en konkurrensklausul. Dessa är enligt praxis i stort sett alltid rättsligt bindande, och konkurrensrättsliga regler brukar godta konkurrensklausuler som gäller upp till två år vid överföring av goodwill. Av din fråga verkar det som att ni inte tagit in någon konkurrensklausul, och därmed kan du inte åberopa en sådan som stöd för din sak.

Däremot, om det i köpeavtalet specificerats att immateriella tillgångar som varumärkes- upphovsrätt och goodwill ska tillfalla köparen av verksamheten, kan du åberopa att den verksamhet som säljaren nu bedriver, precis bredvid din lokal, med samma tjänster och med samma bilder på hemsidan osv. är ett intrång i dina immateriella rättigheter.

Ensamrätt till varumärke kan erhållas genom registrering eller inarbetning, och om säljaren erhållit denna rätt och den ingår i köpeavtalet har du nu förvärvat denna rättighet. Detta innebär att andra företag inte får använda symboler, tecken osv. i sin affärsverksamhet, om de är alltför lika de du använder.

Upphovsrättsskydd är en annan immateriell rättighet, som uppkommer så fort ett verk skapats. Det finns två typer av upphovsrätter till ett verk, den ideella och den ekonomiska. Den ekonomiska rätten – en ensamrätt att förfoga över verket – kan överlåtas, så om den står med i köpeavtalet har du ensamrätt att förfoga över verk tillhörande verksamheten, t.ex. hemsidan och dess bilder.

Goodwill är också en sorts immateriell rättighet, som ofta hänger ihop med andra immateriella rättigheter. T.ex. genererar ett välkänt varumärke eller värdefulla upphovsrättsliga verk att företaget sticker ut från mängden, lockar till sig och håller kvar kunder och skapar ett gott rykte kring verksamheten. Därför kan ett intrång i en rättighet som nämnt ovan även inkludera skadat goodwill, och det skadeståndsanspråk du kan rikta mot säljaren på grund av intrång i dina förvärvade rättigheter kan innefatta även skadat goodwill.

Sammanfattningsvis kan alltså sägas att beroende på hur köpeavtalet är utformat och vilka rättigheter som inkluderades i förvärvet av verksamheten, kan du ha ensamrätt till vissa immateriella rättigheter, som säljaren genom sin verksamhet har gjort intrång i. Däremot kan du i avsaknad av en konkurrensklausul inte gå den vägen och påtala att otillåten konkurrerande verksamhet föreligger. Mitt råd är att i första hand skicka ett varningsbrev till säljaren, där du påtalar att du misstänker immaterialrättsintrång. Om denne inte upphör med sitt agerande bör du väcka talan om skadestånd. Stöd för detta finner du i Varumärkeslagen (här), 8 kap 4 §, samt Upphovsrättslagen (här), 54 §.

Lycka till framöver

Med Vänliga Hälsningar

Emilia OhlinRådgivare