Immaterialrätt - varumärkesintrång

Har en "kanske" enkel fråga till Er som jag behöver få svar på. Det handlar om "Volvos" logotyp, den symbolen som vi ser på bilar och överallt på internet.. Vi är ett nystartad bolag som reparerar och servar Volvobilar dock vi ingår inte i nån form av sammarbete med själva Volvo AB koncernen och jag undrar om vi får använda Volvo logo på våra visitkort eller annat reklam material för att visa kunder att vi sysslar med endast Volvo bilar. Vilka risker finns med det, och kan man eventuellt bli stämd osv.... MVH Allan B Vomek AB

Lawline svarar

Hej!

Volvos logotyp är med stor sannolik skyddad i enlighet med varumärkeslagen (VmL), se https://lagen.nu/2010:1877 .

Enligt 8:1 VmL kan den som genom uppsåt eller grov oaktsamhet gör sig skyldig till varumärkesintrång dömas till böter eller till fängelse i högst 2 år.

Enligt 1:10 VmL krävs det tillstånd från innehavaren, alltså Volvo, för att ni ska kunna använda er av deras logotyp på era visitkort.

Så mitt råd är att kontakta Volvo och på den vägen försöka se över möjligheten att skaffa er det tillstånd som behövs.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare