Icke-genomförd äktenskapsskillnad, betänketid och särboende

Hej. Jag o min man var gifta. Vi lämnade in skilsmässa o gjorde bodelning. Vi fick betänketid på grund av barn under 18 år. Vi skiljde oss aldrig. Vi är särbo men gifta ännu. Vad gäller om vi skiljer oss nu, efter 3 år som fortsatt gifta? Är det ny bodelning, pengar? Införskaffade saker efter? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En betänketid på grund av barn sträcker sig som du skriver sex månader fram i tiden från den tidpunkt då ansökan äktenskapsskillnaden (skilsmässan) gjordes. Eftersom ni inte fullföljde skilsmässan innan ett år löpt, utan fortsatte att vara gifta, så avskrevs ärendet hos tingsrätten. Detta innebär att ni måste göra en ny ansökan om skilsmässa, för det fall ni önskar skiljas.

Att uppmärksamma då ni nu är särbos är att om ni levt ifrån varandra i mer än två år kan ni vid en ansökan om skilsmässa få till stånd denna direkt, oavsett om ni har barn under 16 år och trots att ni inte är överens om att skiljas. Vad som krävs i så fall är ett s.k. särlevnadsintyg som undertecknas av två personer som känner er väl och vet att ni bott ifrån varandra.

Vid en ny skilsmässa kommer ni att behöva genomgå samma process igen med bodelning osv.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johan KristofferssonRådgivare