Iakttagande av uppsägningstid

Hej! Jag jobbar på en mataffär utan kollektivavtal. Jag har skrivit på en väldigt simpelt kontrakt där jag står som extraarbete och 10 timmar i veckan. Jag har fått erbjudande på nytt jobb och tänkte börja där om 3 veckor. I kontraktet står det att jag har 3 månaders uppsägningstid men inte mycket annat. Jag får också mitt schema söndagen innan varje vecka inför kommande veckan. Jag skriver vilka tider jag kan jobba och han ger mig ett schema utifrån det. Kan jag säga upp mig sedan tacka nej till alla pass? Vad händer om jag säger upp mig och inte dyker upp något mer efter det? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

När det gäller uppsägningstid innebär det att man behöver i princip jobba kvar under själva uppsägningstiden. Uppsägningstid är som huvudregel 1 månad när det är arbetstagaren som säger upp sig enligt 11 § LAS. Dock så kan man avtala både enskilt och genom kollektivavtal om en längre uppsägningstid, vilket det verkar som du har gjort i detta fallet. Detta innebär att du behöver jobba kvar under uppsägningstiden helt enkelt.

Om man inte respekterar uppsägningstiden kan man behöva betala skadestånd till sin arbetsgivare, det följer av 38 § LAS

Dock skulle jag rekommendera att du pratar över situationen med din arbetsgivare. Ofta kan det vara så att man har en uppsägningstid men att de går med på att ignorera den. Annars kan du också försöka att tacka nej till pass, men om du inte går på de pass du blir tilldelad kan skadestånd komma på tal, så försök att diskutera situationen med dem.

Hoppas detta var ett tillfredsställande svar.

Mvh

Linus NilssonRådgivare