FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll16/01/2022

I vilken utsträckning får föräldrar bestämma över sina barn?

Hej! Jag undrar till vilken grad mina föräldrar får bestämma över mig efter att jag har fyllt 18. De påstår att eftersom att jag fortfarande bor hemma så måste jag lyssna på vad de säger, och annars kommer de med hot. Hoten är allt ifrån att jag inte får middag, eller att de slutar att stödja mig finansiellt. Enligt dem är det helt okej att göra dessa hot, men personligen tycker jag att det känns lite fel. Hur mycket har de egentligen att säga om mitt liv?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har inkommit med din fråga till Lawline.

Jag tolkar din fråga som att du undrar i vilken mån dina föräldrar har som skyldighet att ta hand om dig, samt i vilken utsträckning de får ta beslut åt dig, både innan och efter 18 års ålder.

Föräldrafrågor regleras genom föräldrabalken (FB). Däri framgår bland annat i vilken mån du behöver dina föräldrars tillåtelse för att ingå avtal, samt att de är skyldiga att försörja dig i rimlig mån. Men åldersgränserna för dessa saker är olika.

För att få ingå avtal behöver du i regel ha fyllt 18 år (9 kap 1 § FB). Innan dess behöver du dina föräldrars tillåtelse, annars blir avtalet ogiltigt, i regel (9 kap 6 § FB). Ifall du har tjänat pengarna själv, dvs genom avlönat arbete, behöver du dina föräldrars tillåtelse tills att du är 16 år gammal (9 kap 3 § FB). För att då arbeta, dvs ingå anställningsavtal, behöver du dina föräldrars tillåtelse fram tills du är 18 år gammal (6 kap 12 § första stycket FB).

Dina föräldrar har dessutom underhållsplikt fram tills du fyller 18 år (7 kap 1 § andra stycket första meningen FB). Om du går i skolan, på grundskole- eller gymnasienivå, är underhållsplikten förlängd fram tills att du tar studenten, eller som längst fram tills man fyller 21 år (7 kap 1 § andra stycket andra och tredje meningen FB). Det vanligaste är alltså att föräldrar är underhållspliktiga tills barnet tar studenten (vilket oftast sker då barnet är 18–19 år gammalt). Underhållsplikt innebär att föräldrarna ska svara för underhåll åt barnet i rimlig mån, utifrån dina behov och deras ekonomiska förmåga (7 kap 1 § första stycket FB).

Mer generellt sett har varje barn rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran (6 kap 1 § FB). Dina föräldrar är ansvariga för att dessa värden efterlevs (6 kap 2 § andra stycket FB). Utöver det är numera den s.k barnkonventionen svensk lag, vilket ser till att samma värden efterlevs.

Listan på föräldrars skyldigheter och rättigheter gentemot sina barn är ändlös, men ovanstående är några värdefulla exempel. I regel kan man dock konstatera att föräldrar har mycket att säga till om fram tills att man fyller 18 år.

Att du bor hemma innebär inte att dina rättigheter tas ifrån dig. Dock innebär dessa utökade rättigheter också att dina föräldrar inte längre måste se efter dig i samma mån från och med att du tar studenten (eller fyller 18 år, beroende på om du går på gymnasiet). De behöver inte längre mata dig eller ge dig ett tak över huvudet, enligt lag.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Viktor VårlidRådgivare